× Search

Minister, denkt u eens aan het buitengewoon onderwijs?

Beste minister Weyts

Met een dubbel gevoel volgen wij, scholen uit het buitengewoon onderwijs, al enkele maanden de communicatie over de coronamaatregelen in het onderwijs. Net als onze collega's uit het gewoon onderwijs zijn we teleurgesteld over het feit dat de informatie eerst in de media verschijnt vooraleer wij geïnformeerd worden.

We hebben begrip voor het feit dat u het buitengewoon onderwijs in al zijn complexiteit onvoldoende meeneemt in een communicatie van enkele minuten mediatijd. De toevloed aan informatie en de vertaling ervan voor onze ouders maakt het voor ons echter heel erg moeilijk om hen adequaat en correct te informeren, nadat ze in de media al een en ander hebben vernomen.

Ook het uitblijven van enige communicatie van u over onze leerlingen baart ons zorgen. We merken dat onze leerlingen niet alleen verzwegen worden in de communicatie, maar zelfs niet meetellen in de maatregelen die u voorziet.

Denkt u ook aan onze leerlingen wanneer een initiatief als zomerscholen het licht ziet? Waarom communiceert u dan enkel over het cognitieve aspect? Is leren niet veel meer dan dat? Gaat dat niet over de totale ontwikkeling van de leerling?

Denkt u wel aan onze leerlingen uit opleidingsvorm 1 en 2? Die schoolverlaters vinden weldra ook een nieuwe uitdaging binnen tewerkstelling of zinvolle dagbesteding, maar volgens uw richtlijnen behoorden zij niet tot de primaire groep zoals hun collega-leerlingen uit OV3, OV4 en het gewoon onderwijs. Denkt u ook aan ons, wanneer de laatste versoepeling met veel bravoure kenbaar gemaakt wordt, maar die versoepeling niet meegenomen wordt in het leerlingenvervoer dat hen naar school moet brengen? Denkt u wel eens aan ons?

In naam van de directies buitengewoon onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vragen we u met aandrang om onze leerlingen als volwaardige leerlingen te erkennen, om in uw communicatie ook die aspecten mee te nemen die specifiek zijn voor onze bijzondere kinderen en jongeren - al is het maar dat u zegt dat voor het buitengewoon onderwijs de maatregelen vertaald worden in functie van de specifieke situatie. Zelfs dat kleine beetje zou ons al deugd doen! Onze leerlingen verdienen evenveel erkenning en aandacht, onze ouders hebben evenveel recht op correcte informatie.

Hoewel we onze maatschappelijk verantwoordelijkheid ten volle willen opnemen, staan we binnen verschillende scholen met de specifieke doelgroepen voor een onwaarschijnlijke opdracht om de veiligheidsmaatregelen na te streven. We benutten de maximale capaciteit die we hebben gecreëerd ten volle, rekening houdend met alle veiligheidsmaatregelen. We zijn dankbaar dat onze autonomie daartoe opnieuw werd bevestigd, maar een hele belangrijke schakel werd vergeten … het leerlingenvervoer!

Vandaag vragen we niet meer dan dat, we trekken immers al maanden onze plan. We vragen enkel nog duidelijkheid over het leerlingenvervoer. Blijft de situatie zoals ze is tot einde juni, graag dan daarover snelle en heldere communicatie. Krijgen we als school de autonomie om te bekijken wat er mogelijk en haalbaar is voor onze leerlingen, dan zullen we die weer ten volle opnemen en rekenen we erop dat De Lijn en de onderaannemers hun volle verantwoordelijkheid opnemen om onze leerlingen in veilige omstandigheden naar school en naar huis te brengen.

Spoedige duidelijkheid is nodig, mijnheer de minister. We hebben al veel geschakeld, de schoolteams hebben al heel veel bochten genomen om binnen onmogelijke situaties schitterend werk te verrichten. Nog éénmaal willen we een aanpassing doen, om tegemoet te kunnen komen aan die leerlingen die zonder geschikt leerlingenvervoer niet op school geraken, ook al is er voor hen opvang en/of heropstart voorzien.

U weet, of u weet het niet, dat een aanpassing voor het leerlingenvervoer weer een enorme puzzel met zich zal meebrengen. Volgende week die puzzel leggen, loont nog de moeite, zoals u zelf zegt: “zo winnen we misschien nog een aantal schooldagen”. Daaraan pas later beginnen en opnieuw alle structuur doorbreken, is de druppel te veel.

Het vat is (bijna) leeg …

Hartelijke groeten

namens de adviesraad buitengewoon onderwijs René De Wever

Corona nieuwsberichten

Published on vrijdag 15 mei 2020

Mededelingen

Vanuit een risicoanalyse namen we de beslissing om de schoolverlaters Type Basisaanbod en Type 9 te laten herstarten.

Deze leerlingen zitten in een scharniermoment in hun schoolcarrière. We willen hen de kans geven om hun schoolloopbaan in Berkenbeek goed te kunnen afronden, in het kader van het behalen van een getuigschrift of attest. Er zijn ook heel wat veranderingen op school, nieuwe afspraken(veiligheids- en hygiënemaatregelen), andere dagplanning,… dit vraagt van de leerlingen heel wat flexibiliteit en begrip.

Lees verder...

Onze school ziet er even anders uit! Berkenbeek in tijden van COVID 19

Download de Powerpoint

Comments (0)Number of views (46)

Author: Paul Tondeleir

Categories: Corona

Tags:

Print

AANBOD

ONS TEAM

CONTACTEER ONS

NIEUWS

Jaarthema BuSO

Nieuwsbrieven Lagere School

ACTIVITEITENKALENDER

DEEL JE VERHAAL OP

'DE SCHELP' ONS ZORGNETWERK NOORDERKEMPEN

De Schelp Zorgnetwerk Noorderkempen vormt samen met het Revalidatiecentrum, de scholen voor buitengewoon onderwijs Berkenbeek de zorginstellingen van het Spectrum, een netwerk van instellingen, dat opkomt voor personen met een beperking in de Noorderkempen. Doel is: nieuwe initiatieven te ontwikkelen en te beheren, de onderlinge samenhang en de interne communicatie te bevorderen, de gemeenschappelijke initiatieven van de drie organisaties te ondersteunen en te stimuleren, de relaties met de lokale besturen te onderhouden.