Type Basisaanbod
-
Lagere schoolleerlingen (van 6 tot 13 jaar) met specifieke onderwijsnoden, waarvoor de aanpassingen binnen het gewoon onderwijs niet meer voldoende zijn
Nood aan extra ondersteuning op het gebied van werkhouding, organisatie, inzicht, begrijpen of sociaal-emotionele moeilijkheden
Einddoelstelling is, afhankelijk van het groeitraject van het kind, doorstroom naar het gewoon lager onderwijs, het gewoon secundair onderwijs of het buitengewoon secundair onderwijs
-
Warm, positief, veilig klimaat waar het goed voelen en opdoen van succeservaringen heel belangrijk is
Niveaugroepen voor wiskunde, spelling en lezen
Accent op denkontwikkeling en leren leren
Gebruik van aangepaste taal, indien nodig ondersteund met beelden, materialen,…
Leerstof in kleinere stapjes met veel herhaling
Al doende leren
We doen aan beeldvorming, compenseren, remediëren en intensief trainen waar nodig
-
Ontwikkelen van schoolse vaardigheden, startend van het behaalde niveau: lezen, schrijven, rekenen,… op het tempo van de leerling
Veel aandacht voor de vaardigheden die de leerling later nodig heeft, zoals bijvoorbeeld de sociaal-emotionele ontwikkeling, taalontwikkeling, motorische vaardigheden,…
Actief opbouwen van werkhouding, aanpakgedrag en zelfstandigheid