OV-1 type 2

OV1 biedt een opleiding voor jongeren met een matig tot ernstige mentale beperking. Deze opleiding bereidt voor op een beschermd woon-en/of werkmilieu, onder de vorm van dagbesteding en/of begeleid werken. We vertrekken steeds vanuit het goed voelen met al je talenten

  • De werking binnen OV1 is opgesplitst in drie groepen. Binnen elke groep worden andere accenten gelegd in aanbod en klasklimaat. Het aanbod binnen de onderbouwklassen sluit aan op de werking van het buitengewoon lager onderwijs type 2. We zetten verder in op leeractiviteiten en vaardigheden om deze later functioneel te kunnen gebruiken.

    In de bovenbouwklassen ligt het accent op toekomst en werkervaring. We gaan in op talenten en werken toe naar een evenwichtige en zinvolle weekinvulling.

    Leerlingen van de leefklassen hebben meer nood aan leef-leerervaringen. We zorgen voor een gevarieerd aanbod waarin zintuiglijke ervaringen zich afwisselen met een meer individueel leeraanbod. Nabijheid en beleving staan hierbij centraal.

  • Onze projecten sluiten aan bij de leefwereld en interesses van de leerlingen. We blijven niet achter de werktafel zitten, maar gaan samen op pad: projectuitstappen, projectdagen, praktische oefeningen, creatief leren,…We zetten in op functioneel leren.

  • We werken op persoonlijk, huishoudelijk en maatschappelijk vlak naar maximale zelfredzaamheid. Dit komt onder andere aan bod in de vakken winkelen, koken, maaltijden, onderhoud en hygiëne,… maar wordt eveneens doorgetrokken in andere vakken.

  • We trainen tijdens de atelierwerking op werkvaardigheden, technieken en werkhouding. Ook zich creatief uiten en hiervan genieten is belangrijk.

    Praktisch atelier: tuin, hout, handwerk, seriewerk, papierscheppen,…

    Creatief atelier: tekenen, schilderen, grafische technieken, drukken, collage, computertekenen,…

  • Groepsstage 18+

    Vanaf 18 jaar kunnen de leerlingen, onder begeleiding, kennis maken met werken in bedrijven of organisaties buiten de school. Het doel is het verruimen van hun leefwereld, zicht krijgen op hun interesses en het aanleren van een goede werkhouding op de werkplaats.

    Werkbeleving

    Voor andere leerlingen zetten we in op werkbeleving. Naast het verruimen van hun leefwereld, beogen we hun eigenwaarde te vergroten door werkervaring buiten de schoolcontext.

    SMIA (Sociaal Maatschappelijke Integratieactiviteit)

    Dit is een vorm van stage afgestemd op de mogelijkheden en interesses van de leerling. Een smia wordt opgestart als de leerling reeds actief is binnen de 18+ werking, een zeker niveau van zelfstandigheid heeft, werkvaardig is, de nodige werkattitudes bezit en hier zelf voldoening uithaalt.

  • Vrijetijdsvaardigheden
    Expressie
    Sporten en zwemmen
    Sherborne en snoezelen

Getuigenis van Luna uit de roze klas

“Ik ben nieuw op deze school, maar voel mij hier al thuis. Ik ben hier graag. De juffen en meesters geven extra uitleg wanneer ik iets niet weet. Ze helpen mij om de school te leren kennen en nieuwe vrienden te maken. Ook op de speelplaats is het leuk, er”

Getuigenis van Yorben, Kasper en Lander, 18+ zorgboerderij

“Wij mogen de boxen van de kalveren proper maken en dat vinden wij heel plezant. We mogen soms ook de kalveren vervoeren samen met de boer. Een maand geleden hebben we voor de eerste keer een kalf geboren zien worden, dat was echt leuk! We gaan heel graag werken op de boerderij”