26 januari 2020

  • Doelgroep

    • Lagere schoolleerlingen (van 6 tot 13 jaar) met specifieke onderwijsnoden, waarvoor de aanpassingen binnen het gewoon onderwijs niet meer voldoende zijn
    • Nood aan extra ondersteuning op het gebied van werkhouding, organisatie, inzicht, begrijpen of sociaal-emotionele moeilijkheden
    • Einddoelstelling is, afhankelijk van het groeitraject van het kind, doorstroom naar het gewoon lager onderwijs, het gewoon secundair onderwijs of het buitengewoon secundair onderwijs
  • Klimaat

    • Warm, positief, veilig klimaat waar het goed voelen en opdoen van succeservaringen heel belangrijk is
    • Niveaugroepen voor wiskunde, spelling en lezen
    • Accent op denkontwikkeling en leren leren
    • Gebruik van aangepaste taal, indien nodig ondersteund met beelden, materialen,…
    • Leerstof in kleinere stapjes met veel herhaling
    • Al doende leren
    • We doen aan beeldvorming, compenseren, remediëren en intensief trainen waar nodig
  • Aanbod

    • Ontwikkelen van schoolse vaardigheden, startend van het behaalde niveau: lezen, schrijven, rekenen,… op het tempo van de leerling
    • Veel aandacht voor de vaardigheden die de leerling later nodig heeft, zoals bijvoorbeeld de sociaal-emotionele ontwikkeling, taalontwikkeling, motorische vaardigheden,…
    • Actief opbouwen van werkhouding, aanpakgedrag en zelfstandigheid