Type basisaanbod
Doelgroep
- Lagere schoolleerlingen (van 6 tot 13 jaar) met specifieke onderwijsnoden, waarvoor de aanpassingen binnen het gewoon onderwijs niet meer voldoende zijn
- Nood aan extra ondersteuning op het gebied van werkhouding, organisatie, inzicht, begrijpen of sociaal-emotionele moeilijkheden
- Einddoelstelling is, afhankelijk van het groeitraject van het kind, doorstroom naar het gewoon lager onderwijs, het gewoon secundair onderwijs of het buitengewoon secundair onderwijs
Klimaat
- Warm, positief, veilig klimaat waar het goed voelen en opdoen van succeservaringen heel belangrijk is
- Niveaugroepen voor wiskunde, spelling en lezen
- Accent op denkontwikkeling en leren leren
- Gebruik van aangepaste taal, indien nodig ondersteund met beelden, materialen,…
- Leerstof in kleinere stapjes met veel herhaling
- Al doende leren
- We doen aan beeldvorming, compenseren, remediëren en intensief trainen waar nodig
Aanbod
- Ontwikkelen van schoolse vaardigheden, startend van het behaalde niveau: lezen, schrijven, rekenen,… op het tempo van de leerling
- Veel aandacht voor de vaardigheden die de leerling later nodig heeft, zoals bijvoorbeeld de sociaal-emotionele ontwikkeling, taalontwikkeling, motorische vaardigheden,…
- Actief opbouwen van werkhouding, aanpakgedrag en zelfstandigheid