Berkenbeek

Onze campus

  • Berkenbeek organiseert buitengewoon onderwijs in de regio Noorderkempen.

    Wij streven met alle betrokken partners de maximale ontwikkeling na in het leerproces en het leven van onze leerlingen.

    Dit doen we binnen een aangepaste, warme en veilige omgeving.

  • Onze school is middenin het groen gelegen. De aanwezigheid hiervan, de nabijheid van natuur, zien we als een meerwaarde in onze dagdagelijkse werking. Het zorgt voor ademruimte en bewegingsruimte bij onze leerlingen.

    Binnen dit kader past ook onze MOS-werking: Milieuzorg Op School. Er wordt veel aandacht besteed aan het sorteren van afval, aan duurzame materialen, … Onze leerlingen wordt geleerd om hier bewust mee om te gaan.

    Daarenboven zijn we een kleinschalige school die sterke regionale contacten onderhoudt met voorzieningen en bedrijven in de buurt.

  • Alle personeel schoolt zich voortdurend bij om zo de beste ondersteuning  aan onze leerlingen te kunnen geven.

    Nascholing gebeurt zowel individueel als op teamniveau. Professionalisering gebeurt ook door intervisie, klasbezoeken, coaching, collegiale consultatie, …

  • Onderwijs op maat vereist een doordacht zorgbeleid. De zorgpiramide illustreert onze visie op zorg.

    • Een stevige basis wordt gelegd via de eerste graadszorg die staat voor het creëren van een krachtige leeromgeving op groeps- en individueel niveau. De groepsleerkracht en ambulante leerkracht vormen hierin de spilfiguren en worden ondersteund door de intern begeleider en de paramedici. Hoe krachtiger de eerstegraadszorg werkt, hoe efficiënter we de tweede en derde graadszorg kunnen inzetten.

    • De tweede graadszorg bestaat uit het therapeutisch handelen binnen de klas, geïntegreerd in de klaswerking. De leerkracht wordt effectief bijgestaan door een multidisciplinair team.

    • De derde graadszorg gaat over individueel onderwijs of therapie buiten de klasgroep. Specifieke, kindgerichte doelen worden nagestreefd.

    De klassenraad coördineert de zorg op basis van de leerling- en groepsnoden en op basis van de beschikbare middelen.

  • Vanuit die visie van het levensloopmodel willen we samen met leerlingen en hun ouders op zoek gaan naar gepaste onderwijstrajecten van kleuter tot secundair. Deze trajecten vertrekken vanuit mogelijkheden en talenten en zijn gericht op een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de toekomst. We hebben aandacht voor het begeleiden van moeilijke overgangsmomenten.

  • Wij trachten onze leerlingen later zo zelfstandig mogelijk te laten functioneren in de maatschappij. Hiervoor zijn niet enkel technische (beroeps)aspecten noodzakelijk, maar ook probleemoplossende vaardigheden in het dagelijks leven. Wij proberen onze leerlingen dan ook zoveel mogelijk bewust te maken van hun eigen denken en handelen. Hiertoe is het van belang dat niet enkel wij – als begeleiders van hun ontwikkelingsproces – maar ook zijzelf geloven in hun mogelijkheden en groeikansen. Vanuit deze positieve ingesteldheid kan elke leerling telkens een stapje verder geraken.

  • Aandacht voor de emotionele ontwikkeling van leerlingen is een basisvoorwaarde om tot leren te kunnen komen. Wij trachten ons klimaat en onze begeleiding aan te passen aan de sociaal-emotionele noden van onze leerlingen.  Wij hanteren hiervoor het kader van Dôsen om het emotioneel niveau van de leerling in kaart te brengen en zo onze begeleidingsstijl aan te passen.